CATALÀ


 
 CONTINGUTS 1r TRIMESTRE:

   ORTOGRAFIA I GRAMÀTICA

  • Categories gramaticals: nom, adjectiu, determinants, els pronoms i els verbs. Anàlisi morfològic.

  • L'accentuació

  • Formació dels plurals.

  • Apostrofació i contracció.

     

     

 EXPRESSIÓ I COMPRENSIÓ ORAL

  • Producció de textos orals amb diferents finalitats.

  • Ús de textos audiovisuals, digitals o impresos per a obtenir informació, seleccionar-la i reelaborar-la.

 
  TIPOLOGIA TEXTUAL

  • Repàs de les diferents tipologies textuals (text narratiu, expositiu, descriptiu, predictiu, argumentatiu, instructiu, conversacional i retòric)

  • El teatre

 
  LECTURA, COMPRENSIÓ LECTORA

  • Torna, Yussuf!

  • Quadern i fitxes de comprensió lectora.

  • Pla lector.

 
 
 
 
 Repassam l'accentuació

La "E" i la "O" tòniques

A LES SÍL·LABES TÒNIQUES:
  • LA "E" POT REPRESENTAR DOS TIPUS DE SONS:
  • LA E OBERTA (Cafè cel ...)
  • LA E TANCADA (Aniré, festa ...)

  • LA "O" POT REPRESENTAR DOS TIPUS DE SONS:
  • LA O OBERTA (Però, home ...)
  • LA O TANCADA (Raó, tos ...

 E OBERTA  
 E TANCADA O OBERTA O TANCADA
cafècentre arròs ós
 comèdia ingrés flor congelador
 interès només còmiccorc
 diferència tema granota do
 Mercènéixer  rajola tambor
 matèria peroné homeclaror
 cèntimprogrés  robadotze
 sèrie  esglésiaperò  borsa
 ceba cremaaixò senyora
 fred carrer allò por
 premi serphistòria  mona
 verd dent soltou
 perla neu orcórrer
 cel gent helicòpter forn
 pèsol cent macedòniafórmula
 teca entén Mònica sord
 mestre esténOriol  dos
 ofendretémer pont sopa
 txecésser rosa són
 vendre prémer erroni fosc
 mel préstec nòmina camió
 benèfic donaré poc raó
 intel·ligència bens sort gos
 ciència ocell nota coma
 pètal clavell espòs balcó
 vèrtex finestra gros copa






SÍL·LABES TÒNIQUES I ÀTONES

ACCENTUACIÓ

Un cop hem...
  1.  separat les síl·labes
  2.  encerclat la tònica
  3.  veure si és aguda, plana o esdrúixola...
estem preparats per  posar accents!

Com bé sabeu, no totes les paraules porten accent
Per saber-ho, haurem de seguir unes normes:










El petit príncep

PREGUNTES 1-Com es diu l'autor del llibre?
2-On va néixer? A quin any?
3-A quin any es va publicar el llibre?
4-Creus que es podria haver publicat aquest any? Per què?
5-Quin ofici té l'autor?
6-Quins personatges surten al llibre?
7-A qui va dedicar el llibre l'autor?
RECURSOS A continuació teniu diferents adreces de pàgines web que us ajudaran a respondre les preguntes.
NO s’hi val a copiar la resposta; utilitza les teves pròpies paraules.

Diari de l\'escola - http://www.vilaweb.cat/www/diariescola/noticia?id=840961
Biogrfia d\'Antoine-de-saint-exupéry - http://ca.wikipedia.org/wiki/Antoine_de_Saint-Exup%C3%A9ry
Viquipèdia. El petit príncep - http://ca.wikipedia.org/wiki/El_Petit_Pr%C3%ADncep



Practiquem els substantius:



 Masculí-femení

Singular-plural


Ortografia

===================================================================



Continguts de català


1r trimestre
Els numerals cardinals i ordinals
La frase i el paràgraf, signes de puntuació.
Ús del diccionari.
El nom, classes. Gènere i nombre.
Els adjectius.
Redacció de paràgrafs (narrativa personal).
Producció de textos orals amb diferents finalitats.
Ús de textos audiovisuals, digitals o impresos per a obtenir informació, seleccionar-la i reelaborar-la.
Presentacions orals.
Lectura en gran grup del llibre: Leandre, el nen horrible.


2n trimestre
L'accentuació. la E tònica i la O tònica
C/Ç/S/SS/Z
Els signes de puntuació.
Redacció textos descriptius, persuasius.
Els determinants
Tipologia textual: LA RONDALLA (text narratiu)
Producció de textos orals amb diferents finalitats.
Ús de textos audiovisuals, digitals o impresos per a obtenir informació, seleccionar-la i reelaborar-la.
Presentacions orals


3r trimestre
El verb.
L'apòstrof i les contraccions
La G-J, X-IX, TX i IG
La B/V; P/B: T/D; C/G final
Redacció textos informatius.
Tipologia textual: EL TEATRE
Producció de textos orals amb diferents finalitats.
Ús de textos audiovisuals, digitals o impresos per a obtenir informació, seleccionar-la i reelaborar-la.
Presentacions orals

COM ENS ORGANITZAM

DILLUNS
 -1 sessió de lectura del llibre Leandre, el nen horrible. Lectura en gran grup i individual. Treball de les estratègies lectores.

DIMECRES
 -1 sessió per treballar la gramàtica i ortografia. Dictats preparats. Ortografia visual.
Activitats de gramàtica relacionades amb els textos que anam treballant durant la setmana.














DIJOUS
 - 1 sessió de teatre juntament amb el mestre de música: treballam la tipologia textual del teatre, dinàmiques de dramatització, lectura del llibre Un amic excepcional i redacció del guió.














-1 sessió per treballar l'expressió escrita. Narrativa personal, descriptiva, persuasiva.