CATALÀ



 Aquest PRIMER TRIMESTRE treballarem:



============================================

 Aquest TERCER TRIMESTRE treballarem:

 EL VERB



 http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/conjugacio.htm

 http://www.verbscatalans.com/


 EL MODE VERBAL

PRACTICA


https://eljardidetercerb.wordpress.com/tag/conjugacions-en-catala/

http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/mudsmots/nomcosa3/05_1.html

http://enxaneta.info/activitats/verbs/14







Ortografia de la s, ss, c, ç

Practica 1          Practica 2

 *Seguim amb el projecte Rondalles: aquest trimestre confeccionarem un audiovisual d'una rondalla triada entre tots.

Votació de la millor rondalla:

Personatges:

Escenes:

Guió: 

TIPUS DE FRASES:


http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/lafrase_ca/html/section_2.htm?&skin=infantil&lang=ca&js=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&appl=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.xtec.cat/qv_viewer/dist/html/css/

 
http://www.editorialteide.es/elearning/Primaria.asp?IdJuego=1475&IdTipoJuego=1

LES RONDALLES

Durant aquest trimestre les estudiarem i coneixerem moltes coses com... què són realment ? quins tipus hi ha? com és la seva estructura? com són els seus personatges?... Cercarem la informació a diferents adreces d'Internet i també llegirem rondalles de Menorca, Mallorca i Eivissa.

-Treball sobre les rondalles: Què són? qui les conta? Qui les fa? On es conten? Diferència entre rondalla, llengenda, conte... Existeixen rondalles a altres llocs del món?  

 Enllaços a rondalles:

L'abat de la Real

http://rondallaires.caib.es/

Enllaç a llegendes

https://sites.google.com/site/intercanvispenedesmenorca/llegendes


Fòrmules de començament i acabament
-Visitau aquest lloc:  http://www.xtec.es/~averges3/primer/formules.htm 
Quines d'aquestes formes de començar i acabar una rondalla ja coneixíeu? Les rondalles que has vist fins ara, començaven i acabaven d'alguna manera concreta? Coneixes alguna altra forma de començar o acabar un conte o rondalla? Entre tots podem inventar més fòrmules.


AUTORS que han recollit rondalles
Investigueu la vida d'aquests compiladors de rondalles. Podeu consultar els enllaços que hi ha a continuació o a partir d'altres fonts:











Andreu Ferrer
Rondalles d'arreu del món

Juguem amb les rondalles
- Reescriure una rondalla aportant diferents visions, utilitzant noves fórmules d'inici i acabament, etc.
- Canviar els finals de diferents rondalles.
- Canviar rols dels personatges

RESUM DE GRAMÀTICA BÀSICA
 Fes clic a la imatge per consultar-la






Aquest SEGON TRIMESTRE treballarem:


L'apòstrof i les contraccions




 
La G, la J i la X



Continguts
PRIMER TRIMESTRE treballarem:


 LA BIOGRAFIA

DEFINICIÓ A LA VIQUIPÈDIA

Visualitza el vídeo per saber amb més concreció les parts d'una biografia i d'una autobiografia i algunes de les seves característiques:


GRAMÀTICA: ELS ADJECTIUS
Leandre, el nen horrible, és monstruós, fantasmagòric, horripilant, espantador, paorós, esverador…, i també és divertit, trapella, esbojarrat,
entremaliat, alegre, imaginatiu
 Totes aquestes paraules són adjectius.

1. Què són els adjectius?
  

  • Són paraules que s'empren per descriure o designar les característiques de les persones o de les coses. Acompanyen al nom que descriuen. Poden expressar tant qualitats com estats.

 L'al·lot divertit.  

El camí llarg.  

El ca enorme.

Preciosos ulls.
Exercici:

1. Rellegeix el primer capítol d'en Leandre per trobar els adjectius que el descriuen. 
Apunte'ls a la teva llibreta i si n'hi ha algun que no entenguis, empra el diccionari apuntant al costat el seu significat. 

Exercici:
2. Gènere i nombre de L'adjectiu.

Gènere: masculí o femení.
Nombre: singular o plural.
 
L'adjectiu ha de concordar en gènere i nombre obligatòriament amb el nom que acompanyen 

Ex dels adjectius variables:
company simpàtic (masculí i singular)
companya simpàtica (femení i singular) 
companys simpàtics (masculí i plural)
companyes simpàtiques (femení i plural)
  
En canvi, n'hi d'altres que no varien, són els adjectius invariables, presenten la mateixa forma per al masculí i per al femení. 

Ex: un cometa brillant, una estrella brillant.
 Un llibre interessant, una cançó interessant.
 


3. Graus de L'adjectiu.

Els adjectius expressen qualitats. Les qualitats es poden tenir en diferents graus, amb més o menys intensitat. 

Els graus de l'adjectius són tres: positiu, comparatiu i superlatiu.
  ACTIVITATS  GRAUS ADJECTIUS  
http://primaria.ieduca.caib.es/images/stories/recursos/activitats/adjectiu/adjectiu.html

LA SÍL·LABA/ELS DIFTONGS

LA SÍL·LABA

Activitats online:
Comptem síl·labes 
Separem les síl·labes 

Exercici de partició de síl·labes (amb solució) 
PRACTIQUEM ELS DÍGRAFS


 ELS PLURALS/LA VOCAL NEUTRA

Plurals 1

Plurals 2  

Vocal neutra


L'ACCENTUACIÓ
  •  Classes d’accent (obert, tancat, diacrític): En català, les paraules poden portar accent obert (`) o accent tancat (´).
  • La lletra “a” sempre porta l’accent obert.
  • Les lletres e, o poden portar l’accent obert o tancat. Cal fixar-se bé en la pronúncia de la e i de la o per saber quin accent han de portar: e oberta si sona com gel; e tancada si sona com mes; o oberta si sona com gol; o tancada si sona com gos.
  • Les lletres i, u sempre porten l’accent tancat.
  • L’accentuació de les paraules agudes: Les paraules agudes s’accentuen quan acaben en vocal; -as,-es –is, -os, -us, i –en, -in.
  •  L’accentuació de les paraules planes: Les paraules planes s’accentuen quan no acaben en cap de les terminacions següents: vocal, vocal + s, -en, -in.
  • L’accentuació de les paraules esdrúixoles: Les paraules esdrúixoles s’accentuen sempre. La síl•laba tònica ocupa l’antepenúltima posició.
PRACTICAM...

L'accentuació 1

L'accentuació 2 

SINÒNIMS I ANTÒNIMS

Què són?
1. Mira al següent enllaç, copia la definició a la llibreta amb alguns exemples.
Què és un sinònim?
Què és un antònim? 
2. Ara farem algunes pràctiques amb la pissarra blanca.
3. Practica els sinònims i els antònims amb aquest JOC
4. Parelles d'antònims JOC
5. Ara fes el TALLER DE SEMÀNTICA

 

8 comentaris:

  1. L´accentuació 1 i 2 son molt divers

    ResponElimina
  2. magrada l´accentuacio de els jocs de el adjersisi 1,2

    ResponElimina
  3. EL JOC ES MOL DIVERTIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ResponElimina
  4. el joc de sinònims i antònims és molt divertit

    ResponElimina
  5. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. el joc es molt divertiiiiit

    ResponElimina